ساز موسیقی با ضخامت کم‌تر از یک تار مو

میکرونیوم اولین ابزار موسیقی مینیاتوری در ابعاد میکرومتر است که با وجود این که کم‌تر از یک تار موی انسان ضخامت دارد و وزنش به چند میکروگرم هم نمی‌رسد،‌ می‌تواند آهنگی بنوازد که گوش انسان بشنود. 

 

محققین دانشگاه توئنت موفق شده‌اند کوچک‌ترین ابزار تولید موسیقی دنیا را بسازند. به گزارش پاپ ساینس این ابزار بسیار کوچک که میکرونیوم نامیده می‌شود،‌ بیشتر مانند نمونه مینیاتوری یک شیپور است و در واقع اولین آلت موسیقی است که در ابعاد میکرومتر ساخته شده و می‌تواند صدایی تولید کند که گوش انسان قادر به شنیدن آن هست.

بر اساس این گزارش، میکرونیوم از 6 فنر مخصوص ساخته شده که هر کدام ضخامتی معادل یک دهم تار موی انسان دارند و در مجموع وزنشان به بیشتر از چند میکروگرم (هر میکروگرم، یک میلیونیوم یک گرم است) نمی‌رسد. این فنرها به واسطه شانه‌های مینیاتوری نواخته می‌شوند. شانه‌های مینیاتوری آن‌ها را می‌کشند و حرکت بسیار ظریفی به وجود می‌آورند که باعث تولید یک نت می‌شود. هر ریزتراشه‌ می‌تواند 6 نوت را تولید کند. بنابراین با کنار هم چیدن ریزتراشه ها، ‌می‌توان طیفی از نت‌هایی را که برای نواختن یک آهنگ لازم هستند، در اختیار داشت و البته آهنگ‌های متنوع‌تری ساخت. 

ساخت یک میکرونیوم نیاز به یک اتاق پاک دارد (اتاق پاک در تولید یا پژوهش به محیطی گفته می‌شود که سطح آلاینده‌ها مانند غبار، میکروب‌ها و ذرات گوناگون درآن پایین باشد). در واقع فقط در یک محیط کاملا بهداشتی می‌توان از تکنیک‌های پیشرفته حک کردن برای ساخت چنین ابزار ظریفی استفاده کرد. با این حال رهبر این پروژه معتقد است که نواختن ابزاری در ابعاد کوچک‌تر از تار موی انسان، از ساخت آن بسیار مشکل‌تر است!

نظرات 1 + ارسال نظر
فوق پیشرفته جمعه 9 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 12:41 ب.ظ http://webloger.net/

سرویس وبلاگدهی فوق پیشرفته ی ایرانی
دامنه های کوتا ه را سریعتر ثبت کنید
10وبلاگ با یک نام کاربری
webloger.net

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد